Tekster Fiasko eller succes !
D
e tekster der forfattes, skal indeholde forskellige og samtidig præcise elementer for netop at sikre hjemmesidens synlighed. Og det gode spørgsmål er naturligvis, hvordan man via ord og beskrivelser i dokumenter på omtrent 450 ord får skabt den fornødne opmærksomhed, der i næste række fører til interesse og salg.
Tekstforfatning og søgeord til søgemaskiner
Som nævnt flere andre steder her på vores SEO-infosite, har selve indholdet og dermed teksten I en hjemmesides dokumenter en afgørende betydning for, om interesserede kunder og andre målgrupper kan finde siderne på Internettet.Vores tekstforfatters fornemste opgave
At lave de hvergang helt unikke tekster til den website der skal søgemaskineoptimeres. Det kan også være en god idé at få en samlet analyse af websitets øvrige tekstsammensætning og forfatning, da kvaliteten af dette har stor indflydelse , på det samlede synligheds-resultat.Lad os være med fra starten
Vores erfaring er, at de fleste efter at have bestilt en hjemmeside, vælger selv at forfatte deres tekster. Men der er en gruppe som i frustration og pga. skriveblokering retter henvendelse og beder os om hjælp, netop fordi de finder det besværligt at fremtrylle den rigtige tekstforfatning.Arbejdet
Man skal allerførst gøre sig klart, hvilke søgeord og søgefraser, som man ønsker, at ens hjemmeside skal kunne findes på. Og disse søgeord og søgefraser skal indflettes i teksterne.Uanset om et søgeord er haveudstyr, vikar eller fysioterapeutisk behandling skal man, når teksten forfattes, sørge for at det respektive søgeord forekommer et tilpas antal gange i et dokument på omtrent 450 ord.
Søgefraser er sætninger eller sammensætninger af ord, og her gælder det samme. Disse skal indflettes i teksten, for det er netop indholdet, der gør forskellen.
Søgefraser kan være "billig maling", "børnefodtøj i Ålborg" eller "jeg er jaloux".
Det er hyppigt brugt, at søgefraser indeholder det geografiske sted, hvor ens virksomhed er billigende. Det, man i en proces med tekstforfatning, skal gøre, er nemlig at overveje, hvad målgruppen mon tænker for netop at søge på ens produkt.
Hvis man netop vil udbyde sin kunnen i forhold til personalepleje og primært ønsker at udbyde dette på Sjælland, ja så må man søge at indflette netop disse ord i dokumenterne.
Så ligesom mureren skal bruge mursten, mørtel og sin murerske for at kunne bygge huset op, må man i en tekstforfatning indtænke, at søgeord og søgefraser er vigtige dele i konstruktionen.
Hvad er god teksforfatning?
Ud over søgeord og søgefraser er der det, der skal kitte teksterne sammen, og her går overvejelserne og arbejdet i en tekstforfatning videre. Alle mennesker, og også internetbrugere, kan lide, at noget er enkelt og nærværende.Man skal ved tekstforfatning derfor gøre sig klart, at ens sprog skal danne forestillinger/indre billeder hos læseren. Kort sagt skal man med sit dokument søge at afspejle målgruppens tankevirksomhed, så teksten gør et indtryk.
Det vil sige, at du i din tekstforfatning skal kunne sætte dig i din målgruppes sted og prøve at indfange, hvilke forudsætninger, netop din målgruppe har for at søge efter flere informationer via internettet.
Internettet og din hjemmeside bliver dit udstillingsvindue til verden/målgruppen og dette skal afspejles i dine tekstforfatning. Sådan forstået, at du ligesom du skulle forestille dig at skrive en jobansøgning, skal have en beskrivende og informerende del, der samtidig giver så godt et indtryk, at du kaldes til samtale.
Nærværende sprog, eksemplificering, beskrivelser og en tekstforfatning, hvor modtageren oplever, at "teksten er skrevet til ham/hende", gør den forskel, der er aldeles betydningsfuld for målgruppen. Og derfor også for dig.
Du kan anskue tekstforfatning på en sådan måde, at du via dine dokumenter sender et budskab af sted, som skal optages af målgruppen, og så skal sikre, at denne vender tilbage til dig. Det er gammelkendt viden, at det er vekselvirkning, der skaber udvikling og vækst, og dette gælder også for din hjemmeside.