De rette søgeord er nøglen til succes
S
øgeord skal betragtes som en fortløbende proces, der udvikler ens hjemmeside. Starter man med 9 sider i sin hjemmeside, er det en naturlig proces, at der siden bliver tilføjet nye yderligere sider i takt med, at man kommer i tanke om flere specifikke søgeord.
Find de søgeord og termer du vil findes på
Sælgerne ved, hvad kunderne kalder virksomhedens produkter. Afser man ressourcer til at udvælge de rette søgeord samt søgefraser, får man også gode resultater den anden vej tilbage. Det er meget simpelt, tænk som de søgende gør og ram deres adfærdsmønster !
Sommerfugleeffekten opleves dagligt i søgemaskinerne på Internettet.
I søgemaskinerne ser man konstant, at hjemmesiders placeringer justeres løbende. De små justeringer, hvor en hjemmeside rykker to trin op eller et trin ned er mindre væsentlige, men når de store opdateringer slår igennem, får vi et klart billede af, hvor mange gange sommerfuglene har slået med vingerne.De rigtige ord og termer der søges på
Et eksempel: Et bådcenter sælger bådudstyr og ligger i Google nr. 1 på side 1, når der søges på bådudstyr, men søges der på "GPS til båd" findes deres hjemmeside ikke, fordi de ikke har skrevet noget om GPS til både.Man kan også være nr. 1 på side 1 med søgeordet "håndværktøj", men hvor ligger hjemmesiden placeret, hvis der søges på rystepudser, sømpistol eller exentersliber - vinkelsliber?
Såvel bådudstyr som håndværktøj er paraplyord, dvs. uspecifikke hovedord, der henviser til en meget stor undergruppe af søgeord.
Det er netop undergruppen, der skal have den store interesse og opmærksomhed.
Har en håndværker brug for en sømpistol, så anvender han søgeordet sømpistol, og kommer der ikke noget resultat, så vil han sikkert prøve andre søgeord som f.eks. klampepistol, dykpistol eller slutteligt søge på ordet håndværktøj.En anden vigtig ting om søgeord. Sælgerne ved hvad kunderne kalder virksomhedens produkter.
Tænk over om der er flere ord for den samme ting, det handler naturligvis om, at man bruger de samme søgeord - søgetermer, som internetbrugere.
Eks. er pianostemmer det faglige korrekte søgeord for en, der stemmer et klaver, men næsten 80% af internetbrugere anvender søgeordet "klaverstemmer", når de søger efter en der kan stemme klaveret i hjemmet. Altså, det handler om, at hjemmesiden indeholder de rigtige facetter og termer, som et søgeord også kan være dækkende for.
Kort og godt:
Man skal afdække sine søgeord og søge fraser, og det bliver derfor ofte en løbende proces, hvor man justerer sine dokumenter i hjemmesiden eller opretter nye dokumenter med søgeord, der skal være dækkende for et produkt eller en serviceydelse.Der kan naturligvis være undtagelser men det er mere undtagelsen end reglen, idet vi ser, at man altid kan forfine og udbygge hjemmesidens indhold og hermed forøge trafikken til ens hjemmeside og det er jo det, som det hele handler om.
Resultater der virker når arbejdet er gjort.
Afser man ressourcer, får man også gode resultater den anden vej tilbage i form af nye kunder.Mange bruger i dag tid og ressourcer på søgeordsanalyse, fordi det markant kan forøge trafikken til hjemmesider. Det bør altid igen og igen være en overvejelse værd, om ens hjemmeside indeholder søgeord - fraser, der er fleksible nok, eller om der er områder, der skal udbygges, eller som trænger til en forfinelse.
Som en naturlig del i vores arbejde med søgemaskiner - og søgemaskineoptimering indgår det som en del, at vi arbejder med søgeordsanalyser - søgefraser. Vi kan vise og fortælle vores kunder hvilke søgeord, der bør have deres interesse, og sammen kan vi udarbejde en videre plan for, hvordan vi forøger trafikken til deres hjemmeside.